Follow my blog with Bloglovin

onsdag 4 maj 2016

Rullader på mitt lilla vis...

 Godmorgon!

Tänk att det hunnit bli Maj medan vi varit borta...
Å kortvecka blir det ju för mig med bara en endaste arbetsdag innan det blir långhelg igen..;)
Jag tänkte bara dela med mig av ett fantastiskt gott recept på rullader.

Den här rätten är min svärfars specialité och jag har aldrig provat göra själv.
Men så fick jag för mig att det minsann inte borde vara så svårt...
Å det var det inte...;)
Plättlätt minsann.....

Det finns ju säkert massor av recept på den här rätten men jag struntade
 i alla recept som redan finns och komponerade lite som jag själv tyckte...
...det blir ju roligare då..;)

Så till er som vill så kommer här receptet på 
Rullader på mitt lilla vis.....

Till ca 900 gram lövbiff använde jag:
2 paket bacon
1 finhackad rödlök
svartpeppar
tandpetare

Platta till lövbiffen och peppra. Lägg 2 baconskivor i bredd och strö över lite rödlök.
Dela på mitten (längs kortsidan) och rulla ihop. Stick en tandpetare igenom så att rullen hålls ihop.

Fräs i olja eller smör så att de får en fin stekyta runt om.
Lägg över rulladerna i en stekgryta och skölj ur pannan. Häll stekskyn över rulladerna.
Nu hällde jag i:

1 flaska porter
ca 2 matskedar kalvfond (skulle ha varit oxfond)
3st lagerblad
5st enbär.
 (jag har aldrig använt enbär förut och strösslade i 20st från början….haha…M kom springandes och sa att det nog skulle bli beskt då…..ingen aning om så är fallet men 5st fick stanna kvar i alla fall…;)

Nu kan grytan stå och puttra länge…gärna 1-1;5 timme.
Under tiden skalade jag och kokade potatis.

Nu är det dags för vispgrädde. 
Jag använde 2,5 dl och så redde jag den till lagom konsistens…
Pressa potatisen och servera med svarta vinbärsgelé….
Jamen sååååå såååå smarrigt och det fick högsta betyg av alla här hemma..

Ha en härlig onsdag ni alla fina!
Kraaaaaam Katarina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Heeeej!

Å vad jag blir glad för att just du vill skriva
en liten hälsning här.
Det värmer och går rakt in i mitt hjärta!
Kraaaam Katarina
♥ ♥ ♥