Follow my blog with Bloglovin

onsdag 29 januari 2014

Perfekt tid för trädgårdplanering

Hallå där!
Hur har ni det i kylan?
Det är ju visserligen inte fullt så många minus ute men det är fuktigt och då fryser i alla fall jag mer än när det är fler minus men torrare luft.
Jag har så smått börjat tänka trädgård.
Det är så mysigt den här tiden att börja planera lite.
Förra året hade jag ingen vidare trädgårdslust men kanske infinner den sig i år...;)
Jag ska nog försöka att inte gräva fler rabatter utan
verkligen försöka göra färdigt det som är påbörjat i stället.
Kanske blir stenläggningen och planteringen runt flaggstången färdig i år...


Något som jag verkligen är sugen på i år är att göra färdigt vår lilla köksträdgård.
Den är ju där bakom muren.


Vi ska få in en port där i öppningen så vill jag gärna ha ett kastanjestaket mot kohagen.
En trädgårdsgrupp där på andra sidan muren vill jag ha. Så man kan sitta där och äta mysiga sommarluncher eller fika till doften av jordgubbar och olika kryddor.




 En liten trappa och stengång leder till pumphuset som även fungerar som redskapsbod.


Något annat vi måste ta tag i är den här delen av stenläggningen mot gräsmattan.
Här har funderingarna varit många och jag har nog inte kommit på den rätta lösningen ännu..
Det sluttar lite så någon form av trappsteg måste det nog bli.
Kanske har ni något bra förslag??


 Nix nu ska jag drömma vidare om rosor och lavendel..;)
Tjingeling på er och ha det gott!
Kram Katarina

8 kommentarer:

  1. Vilken underbar trädgård! Jag får nog ta ett krafttag med vår när snön försvunnit, som tur är har de förra ägarna gjort en bra grund.
    Kram Stina

    SvaraRadera
  2. Å vilka härliga drömmar!
    Ja, här finns en del att ta tag i med när det kommer till trädgården.
    Nu är jag inte värsta trädgårdskvinnan utan gillar mest att vara där. Sitta på en bänk o höra fåglarna kvittra och gunga i gungan med Tyra.
    Några lådor med kryddor o jordgubbsplantor vill jag ha. Men det måste vara enkelt så jag slipper rensa;-)

    Suss gott vännen!
    Kramar Anna

    SvaraRadera
  3. Hej på dig!
    Ja nu börjar man planera som bara den. Jag har redan köpt lite för mycket fröer skulle jag tro.
    Just planerar jag min turne med boken och bokar in alla ställen som
    jag skall vara på.
    Har du varit på Nordiska trädgårdar?
    Där får man inspiration.
    Fast jag är glad om jag kan inspirera dig via bloggen.
    Allt gott i snöyran
    Annika

    SvaraRadera
  4. Åh vilken fin vy så har jag inte sett trädgården förut! Jättehärligt ser det ut :)
    Ja hoppas du kommer igång med trädgårderandet så vi kan brainstorma lite ;-)
    KRAAAM!

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder!
    Ja, jag bara MÅSTE ta tag i vår trädgård i år! Vi har ju "bara" gräsmatta och liiite planteringar på framsidan…. Blir till att sätta igång med det i vår, alltså!
    Kul med bilderna på er ombyggnad!

    Vi ser rätt mycket filmer, och emellanåt blir det skräckfilmer ;) Gillar dem som är lite lagom "trovärdiga" och inte har för mycket slafs och konstigheter ;)

    Kram och ha en fin torsdag!

    /Maria

    SvaraRadera
  6. Du har en stor fin trädgård, det blir mycket och sköta om. Gör en köksträdgård med kryddor och sätt resten att göra på gubbens lista..fniss. Superfina bilder.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  7. Det känns vårigt när man får börja planera för trädgård. ta inte i för mycket bara, drömma går ju men vi måste ju njuta med.. Du har så fint hemma så det räcker nog med lite justeringar.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  8. När man ser dina bilder på poolen känns det som att det skulle kunna vara någonstans i vid medelhavet :) Läckert! Jag har glömt att tacka för din beskrivning av er lilla fina Sally på min blogg för ett tag sedan.

    SvaraRadera

Heeeej!

Å vad jag blir glad för att just du vill skriva
en liten hälsning här.
Det värmer och går rakt in i mitt hjärta!
Kraaaam Katarina
♥ ♥ ♥