Follow my blog with Bloglovin

måndag 4 maj 2015

En liten picknick på en väääääldigt gammal mur..

Hallå där!
Jag hoppas ni haft en fin helg där hemma.
Jag ska ta med er upp på muren.
Ringmuren som går runt Lucca är alltså nästan helt intakt och fint bevarad från 1600-talet.
Den går runt hela den gamla delen och det är bara innanför murarna vi har hållt till.
Ovanpå muren är det grönt och fint och bästa promenadstråket med en vidunderlig utsikt.
Åt ena hållet berg och åt andra hållet vackra takåsar...
Här kunde man också hyra skojiga 4-sitsiga cykel-bilar och vi hamnade mitt i ett maratonlopp.
Man gå ner i staden lite här och var och då vi blev lite sugna gick vi ner och köpte lite smått och gott.
Det är verkligen sådär som man föreställer sig.
Skinkor och korvar i taket, ostar i alla tänkbara smaker..
Yviga bullriga Italienare som gestikulerar och babblar snabbt och mycket på ett språk man inte förstår...men också så otroligt vänliga....som då vi frågade om de hade plastmuggar vi kunde få med till vinet...... Den lille farbrorn lämnade då sin butik och sprang över till grannen.
Något generad lämnade han över 2- coca-cola muggar..
Haha...vad gjorde väl det...det funkar att dricka vin ur sånna med.....i alla fall.....


....när man kommer till sånna här mjukt inbäddade platser...
...och kan duka upp en delikatesslunch på en mur från 1600-talet och äta med fingrarna 
direkt ur påsen....Då känns det att det är på riktigt...

 Så tröttnade vi på muren och gick in bland butiker och restauranger igen...
Å titta här!
En helt fantastisk blomsteraffär i ett gathörn...
 Synd att man inte kan ta med växter på flyget.
 På ett mysigt torg som var runt som en anfiteater drack vi kaffe och tittade på folk.
Här kikade solen fram och det blev jääääätte varmt.
 Gårdagens favoritbild knäppte jag lite hastigt i en helt fantastisk trädgård som jag ska visa er längre fram. Jag blev så kär i den snirkliga stolen där alldeles ensam på gräsmattan.
Det ni skymtar i bakgrunden är ett orangeri som får vilken trädgårdsnörd som helst att bli lika grön som gräset av avund.
Äääälskar Luccas smala gränder....
 Så fick jag avsluta ännu en fantastisk dag med ett glas vin.....
 ...mitt livs kärlek....
.....och en ljuvlig pizza...
Kan det bli bättre än så?

I dag ska vi lämna den här mysiga staden som ni absolut måste ta er till om ni kommer till 
Toscana. Vi känner oss nöjda och ser fram emot nya äventyr i dag.
Stor kram!
Katarina

11 kommentarer:

  1. Underbara bilder, så mysigt ni har det. Längtan till Marina blir jättestor:) Tack för att jag får följa med till Toscana:)
    Här vräker regnet ner idag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Ååååå vad mysigt ni har det, blir inte alls avis.... Funderar nästan att ta den röda faran och sticka på direkten, längtan till Italien är stor. Jag får vä längta ett tag till och istället njuta av alla dina fina bilder. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  3. Så underbart mysigt. Jag vill till Italien.....Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Heeeej sötnos <3
    Jaaaaa, jag vill med vara där. Här öser det ner nu kan jag meddela...Hmm.
    Ja... Alltså, det ser ju bara ljvligt ut och jag liksom hör sorlet... lite opera och så nån som nynnar "o sole mioooooooo.."
    Och så tittar ni på varann och suckar lite lätt... Mmmm, tänker ni.
    Vi har det bra älskling, vi har det bra...
    Jag vet att ni kan njuta och ta vara på tiden och ta vara på varandra.
    Det här min vän är ni så värda.
    Njuta koppla av och bara vara.

    Jag har inte heller hunnit kika in till alla bloggisar.. o nu är jag så fokuserad och gaaaaaaaanska nervös inför imorgon så jag har bara det i huvudet.
    Ska ta och börja gör mig klar o packa här nu.

    Fortsätt njut av resan, livet, kärleken och fladdrande klänningar!
    Massa love!
    Puss o kram Anna

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar resa ni är på och tack för att vi får följa med. Njut av naturen, maten, drycken, kulturen, odlingarna och av varandra på er speciella resa.

    SvaraRadera
  6. Vad härliga bilder!! Underbart med hela 10 dagar, då hinner ni ju njuta både av mat, vin, miljö, natur och varandra! Och såklart lite shopping... Njut Katta!! Jag åker till Sardinien nästa onsdag, den 13:e i en vecka, det ska också bli skönt! :)
    Stor kram!! Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hörde det..träffade Catha på ICA....;)
      Mysigt och varmt kommer ni få. Vi har 28 grader i dag..;)
      Kram kram

      Radera
  7. Fantastiskt! Så ljuvligt underbart!! Så många platser jag vill besöka!! Njuuuut❤️

    Kramar Anna

    SvaraRadera
  8. men herregud inte ett dugg avundsjuk... nej,då.. ;) här sitter jag och önskar att jag också var där just nu... så vackert och så mysigt ni har det. underbara bilder och härligt med picknick!!! njut varenda sekund och hoppas du uppdaterar mera :) kramar

    SvaraRadera
  9. Åhh så underbart, man dånar här. Ja jag lider ju inte, har det rätt bra, men herregud så läckert jag vill åka dit NU! Vilka bilder! Wooow.. Kraaaam Pia

    SvaraRadera

Heeeej!

Å vad jag blir glad för att just du vill skriva
en liten hälsning här.
Det värmer och går rakt in i mitt hjärta!
Kraaaam Katarina
♥ ♥ ♥