Follow my blog with Bloglovin

söndag 27 februari 2011

Vårens stora byggprojekt...

...är ett poolbygge.
I år har vi bott i vårt hus i 10 år och trivs jätte bra. Det enda vi saknar från vårt förra hus är poolen. Har man en gång varit med pool så saknar man den där vattenbaljan.
Fast för oss är det inte bara en vattenbalja. Det är så mycket mer.
Inte minst är det vackert att se på...särskilt på kvällen då den lyser inbjudande i mörkret.
Känslan av lyx som infinner sig då man hänger på kanten o sippar på ett glas vitt.
Vi har en tomt på nästan 5000kvadrat och jag får inte till den.
Vi vill ha en lättskött tomt med en skön blandning av trädgård och vildvuxet.
Nu blir det lite lättare att ta tag i den på allvar. Vi kan utgå från poolområdet och arbeta oss utåt. När vi ändå har en grävare här kommer han få gräva och jämna till på några fler ställen.
Här håller vi på och mäter för att få en uppfattning om hur stort det blir.
Vi har funderat länge och till slut har vi nu bestämt oss för en 8x4 från Miami pool.
Ett företag som själva tillverkar sina pooler här i Sverige.
På andra sidan poolen kommer en mur att muras upp och i den en port som leder ut till en köksträdgård. Den kommer sedan mynna ut i ett litet vildvuxet parti där i den lilla dungen. Jag ser framför mig en massa romantiska ängsblommor i slänten.
På baksidan av muren (i köksträdgården) tänker jag mig att tomaterna kommer stortrivas.
Jag drömmer förstås om att det en dag ska stå ett litet växthus där.
Men nu tar vi en sak i taget va?

Här står jag i den lilla dungen som kommer vara kvar precis bredvid köksträdgården.
Där jag nu står kommer vi bygga ett litet pumphus med plats för dynor och pool-leksaker.
Förutom poolbygget ska ju naturligtvis uterummet och altanen byggas klart.
Panelen som ska bytas på den gamla delen av huset får nog vänta ett år till.
Nog för att jag är en sann tidsoptimist men där bromsar nog tom. jag....:)


De här bilderna är lånade från Miami pools hemsida.

Vi slog till på en romersk trappa också.
Ska det va så ska det...;)

Så hittade jag så snygga solsängar på nätet.
Å tänk maken höll med på en gång...;)
Vita i trä. Man måste ju tänka lite praktiskt och då går andra snygga däckstolar med tjocka sköna dynor bort. De blir ju inte så fräscha efter ett antal blöta baddagar.
Jaha ni....nu har jag avslöjat vårt stora byggprojekt.
Eg. skulle både kök och badrum behöva bytas..men det får vänta till förmån för vår dröm...
Något vi har sparat lääänge till.
Ni kommer få hänga med under hela bygget här i vår....från grävmaskin till första poolpartyt.
Jag älskar själv att få se helhetsbilder och hela miljöer, före och efterbilder...så det ska bli kul att få visa något sådant själv.
Kraaaaaaaaaaaaam Katarina
Ps. Vi har varit på båtresa till Riga i helgen och jag lovar....det gungar än.
Sitter i soffan och känner mig alldeles yr.
Första och sista båtresan så här års..:(

8 kommentarer:

  1. Det kommer att bli kanonfint!! Vår granne har en pool i samma form o storlek fast fr en annan leverantör. Vi utnyttjar den väldig ofta ;). Vad gör man inte för grannsämjan *gapskratt*.

    Vi får vara glada över att få bastun klar i sommar o poolen lär nog få vänta ;).

    Krma

    SvaraRadera
  2. Åhh vad fint deyt kommer att bli!!!!!
    Så spännande!"!!
    'Ha en fin Kväll!
    Kram Kathrine

    SvaraRadera
  3. Åh så härligt, det är en dröm jag har också, egen pool. Tänk vilken känsla när du tar första doppet. Ska bli kul och följa bygget.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  4. Oj vilket härligt projekt!Blir nått att se fram emot kan jag tro.
    Passa på o gräv för nån plantering när grävarn ändå är där :-)fyll med jord o plantera senare!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  5. En pool....!
    Vi måste ses mycket mer nu i sommar! ;o)))))
    Båtresor är URK! Jag tål ingenting, inte minsta dyning. Men Riga låter spännande!
    Syrran har varit här. Kom du mä vetja!
    Kram på dig din lilla lyxis!
    Godnatt
    :o)

    SvaraRadera
  6. Åhhh du..det var ett projekt det !! Såå härligt lyxigt alltså..vad roligt att få följa detta, jag riktigt längtar !!
    Så du har varit på en båttur...förstår att det gungar i kroppen...
    Äntligen har vi fått varmare här hos oss, bara 2 minus grader, precis lagom, så nu ska jag gå en lång promenad på morronen med lill Nisse..
    Ha det gott
    Kraaam Anette

    SvaraRadera
  7. Även om det inte är pool-väder just nu, så blir man ju lite småsugen på ett dopp :) Iaf när man ser dina bilder!
    Det kommer säkert att bli jättehärligt!
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  8. Åh vad skönt och lyxigt med egen pool! Fint att duka upp middagsbordet vid poolen och lägga i flytande ljus och blommor. Har varit på ett bröllop som utnyttjade poolen så, som dekoration i trädgården på kvällen. Det var hur fint som helst, men tyvärr kan jag inte visa några bilder på just det för de bilderna blev helkassa.

    SvaraRadera

Heeeej!

Å vad jag blir glad för att just du vill skriva
en liten hälsning här.
Det värmer och går rakt in i mitt hjärta!
Kraaaam Katarina
♥ ♥ ♥