Follow my blog with Bloglovin

tisdag 14 maj 2013

Nu blommar Magnolian


 Jag går oroliga rundor i trädgården och petar och petar, undrar och letar..
Det verkar som flera av klätterrosorna, prydnadsgräsen ,benved på stam och eukalyptusvide träden jag planterade förra året är stendöda..:(
Hur vet man om det är så? Hur länge ska man vänta innan man gräver upp och kastar?
Jag har kapat rosorna långt ner för att hoppas att de kanske får lite livskraft då...
Inte nog med att det kostar mycket pengar att anlägga en trädgård...det är ju så trist att få börja om igen. Jag såg ju fram emot att mycket skulle ha växt till sig och blivit större och lummigare i år.
Jag kan i alla fall glädjas åt att båda stjärnmagnoliorna överlevt vintern och precis börjat blomma..;)

Poolen har vi i alla fall kört igång nu. Men värmen sätter vi inte på förrän nätterna är lite varmare.
Söta dottern kan inte vänta så i torsdags hoppade hon glatt i men kom lika snabbt upp igen...haha..
termometern visade 13 grader...huuuua.
Tur att bastun var varm!
Jag väntar nog ett tag till...vill ha 26-28 grader ungefär..;)
Kram Katarina

18 kommentarer:

  1. Hej!
    Du gissade helt rätt! ;) :)
    Så fin magnolia! Visst är det trist när växter dör... tre av mina åtta rosor har nog inte klarat vintern, vad det verkar :(
    13 grader... det var friskt! ;) :)
    Håller med, vill nog ha 27-28 minst... ;)
    Jag är en riktig fryslort, när det gäller bad... vi hade ingen uppvärming alls i vår pool, vid förra huset. Vilket resulterade i att jag badade ytterst sällan ;) Men resten av familjen badade ju så klart. Nu har vi istället beställt ett spa-bad, där kommer jag nog gärna ligga ;)
    Ha det fint!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  2. Hej
    Ha ha förstår att det blev ett snabbdopp, hu vad kallt! Jag gör oroliga rundor här sckså fast jag har inte så mycket växter ånnu. Jag tror att en kaprifol och en japansk lönn inte klarat vintern, skrapar och kollar och hoppas! Trist som sjutton! Vill ju fortsätta med trädgården inte göra om sådant som redan är uttänkt och klart ;)
    Må så gott
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vänta o se, ibland dröjer det lite innan de sätter fart efter vintern.

    Jag kikade efter en klematis som vi satte förra året o beklagade mig till min kära U att den inte kikade fram. Då påminde han mig om att vi flyttat den upp vid bastun, vilket jag hade glömt :D

    SvaraRadera
  4. Läckert med pool!
    Magnolia, min favorit :)

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  5. Så vacker Magnolia! Det saknar jag hos mig. Rosorna brukar man säga att har inget hänt vid midsommar är nog risken stor att de dött. Även om man inte ser något grönt, kan de komma nerifrån. Växter på stam är extra känsliga, men jag hade ändå väntat ett tag till innan jag gräver upp något.
    Burr, för 13°!!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Hej vännen! Tråkigt när växterna inte klarar sig! Här har min vinranka som jag haft i över 10 år gått hädan, verkar det som och Min fina Magnolia som jag satte förra året verkar inte heller ha klarat sig!
    tråkigt, det är ju inte gratis precis.
    Här har vi 29 grader i poolen, så nu kan tom jag bada.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  7. Fin Magnolia, har precis planterat en själv (fast en praktmagnolia), trist när det dör i trädgården för det är ju som du skriver både kostsamt och tidskrävande att få en trädgård att växa upp. Våra två lagerhäggar är helt bruna, vet inte om de är döda eller inte så de får stå kvar ett tag till..

    Vad skönt med både pool och bastu!!

    Kram från malin

    SvaraRadera
  8. Så Härligt med polen. Och bastun så klart;)
    Det saknar vi massor en dag ...;)
    Tråkigt med växterna . Är det vintern som har gjort sit ? :(
    och som sagt så kostar ju allt aå mycket och öven det värdefulla jobbet .Hoppas att dom får kraft.

    God natt och ha en fin vecka ! Kram
    ps...nu går ögönen i korrs ;)
    .

    SvaraRadera
  9. Hej vännen. Trist om växterna inte klarat sig, som du säger mycket jobb o pengar puts borta. Härligt att Magnolian klarat sig, den är helt ljuvlig. Modig dotter du har, det hade jag aldrig gjort, är mer som dig det krävs bra värme för att jag ska hoppa i. Här har vi avnjutit en god middag o nu ska jag krama kudden. Kramisar till dig fina. Tina

    SvaraRadera
  10. Åhh visst är det tråkigt när en del inte överlever i trädgården, men vänta ett tag till..ibland ser det sten dött ut,,men så kommer det lite liv i alla fall..Såå fin magnolia..
    Kraaam Anette

    SvaraRadera
  11. Vintern har varit hård mot växterna i år, i alla fall här hos oss. Mycket snö och lång och kall vinter. Tråkigt, men tyvärr inte mycket att göra något åt.

    Härligt med egen pool. Själva lade vi i båten i lördags och tempen i sjön var trots allt 12 grader, men det bör upp till 20 innan jag badar.

    Kram Helén

    SvaraRadera
  12. Så underbart vacker blomma :)
    Va härligt att kunna hoppa i badet när man vill!
    Ser fram emot helgen då det sägs att sommaren kommer :9
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  13. Hej :)

    Ja det var lite otäckt att sitta fast i skogen men det gick ju bra tillslut. Men gissa om jag sprang fort hem när jag kom loss. Ville inte bli förkyld av kylan utan snabbt hem och värma mig i duschen.
    Ja men appropå kallt! Jag förstår att din dotter blev frestad att hoppa i poolen för det ser ju helt fantastiskt ut!!! Men 13 grader! Huuu! Jag förstår att hon kom fort upp igen ;)))

    Kramar på dig!
    Carina

    SvaraRadera
  14. Åhhh...har du en sån där fin magnolia!
    Kajsa måste ha blivit skvatt (skvätt) galen! ;o) Modigt av henne!
    Ja, kom svävande över åkrarna, det ser jag fram emot. (både dig och svävandet ;o))
    I lördags låste sig min kassaapparat igen, men då kom jag på att en viss dam lärt mig ett och annat....och vips så hade jag fixat det! Tack för det! ♥ (vilken tur att den låste sig precis den gången du var här...märkligt)
    Hoppas du får en jättehärlig pingsthelg stumpelumpan!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  15. My programmer is trying to persuade me to move to
    .net from PHP. I have always disliked the idea because of the costs.
    But he's tryiong none the less. I've been using WordPress on a number of websites for about a year
    and am nervous about switching to another platform.
    I have heard very good things about blogengine.
    net. Is there a way I can import all my wordpress posts into it?

    Any kind of help would be greatly appreciated!

    My website :: pirater un compte facebook

    SvaraRadera
  16. Oj 13 grader lät lite för kallt för mig :-).

    Magnolia är ju så fint!
    Hoppas dina rosor tar sig!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  17. Hej katarina. Vänta lite du så du inte kastar nåt som kanske lever ;/ jag håller med dig om vattentemperaturen, vill ha minst 27 grader. ha nu en fin pingst ;)
    /mia

    SvaraRadera
  18. Hahahaaaa, det var faktiskt en riktigt bra idé, fantastiska bilder!

    SvaraRadera

Heeeej!

Å vad jag blir glad för att just du vill skriva
en liten hälsning här.
Det värmer och går rakt in i mitt hjärta!
Kraaaam Katarina
♥ ♥ ♥