Follow my blog with Bloglovin

fredag 11 april 2014

Muren

Godmorgon!
Äntligen fredag och snart går vi in i påskveckan..;)
Påsken är väl ett riktigt vårtecken?
För 3 år sedan byggde vi vårt poolområde och jag har under den tiden fått mycket frågor och kommentarer om främst vår mur. 
I dag tänkte jag ge er en tillbakablick i vårt stora byggprojekt våren 2011
 Här har vi tagit ner flera träd och sly som skymde hela utsikten över den härliga kohagen.
Vi fick hjälp med grävningen, fyllnadsmassor och uppmurning av muren.
Först måste man gjuta en sula som muren ska stå på. Det är viktigt att man kommer ner till frostfritt,så muren är nästan lika djup under mark som den är hög över.
Allt var tvunget att ske samtidigt. Här är vi fortfarande under mark..
Hela muren är byggd med leca block och det var så roligt att se hur den växte upp.
Ungefär som att bygga lego..;)
Webers hemsida hittar du leca block och en massa annat.
Klicka här så kommer du dit!

Platonmatta under mark på plats så nu var det bara att fylla igen.
Våra söta nyfikna grannar tittar på..;)
Sen var det dags att fortsätta "legobyggandet" för den del av muren vi ser..
M satte stödbrädor så vi kunde mura fast tegelpannorna.
Sedan hjälptes vi åt att putsa muren. 
M smetade på putsen och jag drog med en blöt borste lite kors och tvärs.
Sedan fick vi vänta en hel massa veckor innan den målades med vit silikatfärg.


Innan baksidan putsades frästes spår för belysningen i muren.

Vi valde marksten runt poolen och det har vi inte ångrat.
Lättskött och snyggt!
All marksten la vi själva. Det var riktigt kul...;)

 En gång binder ihop poolområdet med entrén.
Här har vi sopat ner webers danfogsand som hämmar ogräs.




 Då vi planerade vår pool tänkte vi inte bara bada..
Vi tänkte hela miljön!
Vi har många gånger vandrat hand i hand längs så smala gator kring Medelhavet och
fascinerats av alla de vitputsade murarna med små portar i.
Det är därifrån, från alla våra resor vi hämtat vår inspiration.
Vi älskar att åka till Medelhavet men vi älskar ännu mer 
att vara här hemma i Sverige under våra korta sommarmånader.
Därför bestämde vi oss för att ta Medelhavet hem till oss.


En kvällsbild på hörnan vid muren.
Här vill jag att man ska ha en känsla av ljummen kväll någonstans i Grekland

Tänk vilken härlig tid vi har framför oss nu.
Snart snart är det så här grönt igen..
Å jag, jag börjar bli sugen på att mura något mer..;)

Ha en lööövlig fredag nu!
Kram Katarina

18 kommentarer:

  1. WOW så snyggt!! Jisses vilken härlig oas. Och Greklandkänslan finns verkligen där! Kul att jag hittade hit:) Kram Emma

    SvaraRadera
  2. Jag dånar så snyggt! Ja massor av jobb har ni lagt ner men det verkar det vara värt. Medelhavskänsla som eter duga. Nu längtar man ju som bara den efter värmen. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Åh så fint ni har det, förstår att ni vill vara hemma på sommar. Skulle jag oxå vilja om jag bodde hos er 😀
    Annelie i Kårsta

    SvaraRadera
  4. Genomtänkt, snyggt och professionellt! Verkligen Medelhavs-känsla!

    Och jag är så glad över att jag lät mig övertalas till att vi skulle investera i en pool. Vi använder den jättemycket! Det ger liksom mycket mera än bara själva badandet.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Wow vilket jobb ni gjort och vad fint det blev!!!

    Kul att se!

    Kram kram Malin

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt jobb ni har gjort! :-)

    Superfint verkligen. Vill också ha!

    Kram N

    SvaraRadera
  7. Wow, så roligt att få se före- och efter! Vilket jobb ni lagt ner, och resultatet är underbart. Älskar ert poolområde, så himla fint.
    Jag hoppas jag kan sitta med tårna i vår pool i Marina så småningom:)
    Klart du ska mura något mer, du är ju proffs.
    Ha den bästa helgen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Innan jag ens läste Medelhavet så fick jag den känslan. Otroligt fint. Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
  9. Ni har verkligen lyckats med medelhavskänslan! Så fint!
    Kul att du delar med dig av hur ni gjort :)
    Kram och trevlig helg!
    /Maria

    SvaraRadera
  10. Jag måste säga att jag aldrig längtat efter att ha pool! Men när jag ser ert område så blir man frälst. Muren gör ju liksom allt! Våra grannar har en pool som gått sönder och de är inte överens om hur de ska behålla den. Det är sorgligt, de har ett poolhus dessutom som skulle bli fint att fixa till. Det känns som att omsorg och kärlek är det viktigaste att få till ett fint poolområde och ni har ju verkligen lyckats! Kram Milla

    SvaraRadera
  11. vilken underbar uteplats o pool! riktigt avis. ska bli kul att se inredningsreportaget sen. kram Pernilla

    SvaraRadera
  12. Helt fantastiskt, det är så fint så det är inte klokt. Muren runt poolen blev den där berömda pricken över i:et. Ni har ett ljuvligt ställe och tillbringa lediga dagar på.
    Och så roligt och ha alla bilder från byggets gång.
    Stor kram/AM

    SvaraRadera
  13. Å vad fint ni har gjort .Vilket himla jobb ,men bara så himla snyggt ......Kram Rita

    SvaraRadera
  14. Nej jag döööööör vad FINT det är!! Du vet att jag vill bo hos dig!?! Tänk vad de vita kunde ha kul ihop!=) Ursnyggt och jag gillar er tanke med inte bara pool utan hela miljön, helt lovely!

    Kramar
    Adela
    psst!;) Hittar du min nya adress?:)
    www.houseofadela.styledevie.se

    SvaraRadera
  15. Fin miljö ni har fått där!
    Susanne

    SvaraRadera
  16. Skulle vilja ha en sådan oas med :) Känslan av Grekland finns verkligen där....kram och ha en fin dag...

    SvaraRadera

Heeeej!

Å vad jag blir glad för att just du vill skriva
en liten hälsning här.
Det värmer och går rakt in i mitt hjärta!
Kraaaam Katarina
♥ ♥ ♥