Follow my blog with Bloglovin

onsdag 19 november 2014

Rosacea


Hallå!
Mitt i veckan redan och full fart framåt..;)
För några veckor sedan då jag skrev om Acne, självkänsla och Basiron..
Du kan läsa det inlägget här.
....så fick jag flera mail med frågor om min rosacea.
Jag lovade då att göra ett inlägg om det.
Jag har skrivit om min rosacea förut och du kan läsa här om vad jag skrev för 1½ år sedan.
Sedan dess har jag bytt hudvårdsserie till den här....
..Nimue.
Jag går inte in på vad Nimue innehåller osv. men du kan läsa om den serien här.
För mig har det mest handlat om att hitta en hudvårdserie som inte kliar.
Med den här serien tycker jag dessutom att huden blivit bättre...
Men vi börjar från början..


Rosacea är en kronisk hudsjukdom och vill du veta fakta är det bara att
 googla på rosacea så kommer det upp en massa bra sidor.
Jag tänker inte dra några fakta utan berättar hur det har varit och är för mig i stället.
♥♥♥
Det började för över 10 år sedan med en liten röd fläck på ena kinden som inte ville försvinna.
Med tiden växte den och det var som små pipplor i fläcken.
Jag sminkade över och undrade vad det kunde vara..
Så spred det sig mer och mer. Över till andra kinden, käkarna och halsen.
Jag sökte läkare och fick konstaterat rosacea. Fick äta penicillin i 6 månader och fick specialsalva utskriven.  Det hjälpte inte...efter en andra omgång penicillin som inte heller gjorde någon större skillnad tänkte jag att jag får lära mig att leva med det här.
Min rosacea är ju ytlig. Dvs jag har inga knölar eller liknande.
Jag är bara röd och får som små pipplor och några brustna blodkärl.
Det värsta för mig har alltid varit och är klådan.
Det kan klia i ansikte, käkar och hals så jag håller på att bli tokig.
Då jag hittade Bodyshops aloevera serie slutade klådan nästan helt.
Så för ett år sedan fick jag laserbehandling i födelsedagspresent.
Jag skulle få gå och ta bort de brustna blodkärl jag har framförallt på näsvingarna men även på kinderna. Jag var lycklig som ett barn då de försvann....
Men den lyckan var kort för de kom tillbaka lika snabbt så på MIG hjälpte det inte.
På någon annan kanske det funkar jätte bra.
Hur som helst så bytte jag i den vevan hudvårdsserie till Nimue.
Provade först försiktigt och jag använder deras serie för sk. interaktiv hud.
Jag fick veta att om man har rosacea så behöver huden mycket mycket längre tid på sig att vänja sig vid en ny serie. det är först nu efter ett års användning jag ska gå över till att använda dag och nattkräm. Hittills har jag använt deras 24h kräm morgon och kväll.
Jag får fortfarande korta perioder (några dagar) då det kliar...som just nu..
Men den stora STORA skillnaden är att dessa produkter faktiskt gör något med min hud.
Kinderna är inte lika ilsket röda och huden ÄR fräschare än förut.
Förutom dessa produkter påverkas jag av stress, stark mat...huu då blir jag knallröd och det kan klia..
alkohol, och för lite sömn vilket jag oftast får.
Det sägs ju att man inte ska vara i solen då man har rosacea men jag upplever nog tvärtom att jag ser fräschare ut då...haha kanske för att jag blir mer jämt röd då..
Numera blir jag inte ledsen då folk säger..
-Oj vilka röda äppelkinder du har...
Förr gick jag helt ärligt hem och grät då...
..numera har jag kommit över det där och förstår att folk ser det som något positivt.

Jag använder inte foundation varje dag. Inbillar mig att huden mår bra av att få vila.
Men ska jag bort eller om det är något speciellt
så har jag det så klart och det dämpar det röda jätte bra.
 Rouge äger jag inte och behöver absolut inte en gnutta.
När jag sminkat mig för en utekväll ser jag först lite "död" ut eftersom foundation gör att man blir rätt jämn.. men det räcker att det går någon timme så har jag lite lagom röda kinder.
Tar jag dessutom ett glas vin så blir min naturliga rouge ännu starkare..;)
Sådär..är ni kvar?
Jag hoppas att ni som undrat fick svar på era frågor.
Om ni har fler frågor, ställ dem här i kommentarsfältet så svarar jag där.
Ni kan ju vara flera som undrar samma sak.
Skriv också gärna om dina erfarenheter... vem vet det kanske hjälper någon annan.
Rosacea är ju en lite knepig sjukdom och jag tror ingen riktigt upplever den på samma sätt.
♥♥♥
Ha nu en härlig dag!
Kram Katarina

8 kommentarer:

  1. Tack för beskrivningen. Vi pratade faktiskt om detta häromdagen på jobbet. En kollega har rosacea och har funderat på laser. Jag ska tipsa henne om ditt inlägg.
    Kram Helén

    SvaraRadera
  2. Hej! Intressant inlägg! Alltid bra att höra om andras erfarenheter. Ett rosaceaoffer här med som kört med Nimue i drygt två år. Tog ca ett år att bli av med all kli o utslag. Senaste lilla utslaget jag hade var i samband m förra julen. Kanel, glögg o julkryddor triggar igång min och det blev nog en pepparkaksöverdos förra året. Min hudterapeut pratade mycket om att stärka huden o jag har gått på ahasyrabehandlingar, vilket jag kan rekommendera. Funderar nu på IPL för att ta bort de ytliga kärlen. Mvh Linda K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å tack för tipset..
      Ahasyra är jag lite nyfiken på.
      Jag gjorde ju 3 IPL behandlingar men på mig hjälpte det tyvärr inte. De ytliga blodkärlen kom tillbaks efter någon månad
      Om du testar IPL och det funkar på dig skulle jag bli jätte glad om du skrev det till mig..;) Det är ju alltid spnnande att höra vad som funkar på andra.
      Kram Katarina

      Radera
    2. När det gäller syrabehandlingarna så började man med kort verkningstid som sedan ökas på efterföljande behandlingar. Tycker min hud generellt mår mycket bättre, är inte alls lika torr. Rynkorna minskar också ;-) Däremot, efter behandling så är man rödare än vanligt, lägger sig efter någon dag. Några av de första ggr flagade jag också.
      Ang smink, jag bytte till mineralmakeup o kör med mineralpuder i stället för foundation. Täcker men låter huden andas :-) Återkommer om/när jag vågar prova IPL! Kram!

      Radera
  3. ååå tack!
    då ska jag testa mineralmakeup jag med..;) å fundera på ahasyra..;)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack snälla du för ditt inlägg! Jag ska genast kolla upp Nimue.
    Tack oxå för all inspiration varje dag! Ser alltid fram emot att läsa dina inlägg!

    SvaraRadera
  5. Har aldrig hört talas om denna sjukdom. Oj, vad jobbigt det lät. Skönt när man hittar sätt att få sjukdomar i schack!

    Kram Lena

    SvaraRadera

Heeeej!

Å vad jag blir glad för att just du vill skriva
en liten hälsning här.
Det värmer och går rakt in i mitt hjärta!
Kraaaam Katarina
♥ ♥ ♥