Follow my blog with Bloglovin

söndag 19 april 2015

Höna böna bullbak.....;)

Hej hej!
Söndag igen...
Här är det grått och trist i dag men det gör inget för vi har en massa att göra inne.
Poolplåtarna ska av i dag förstås så lite ute blir det allt också.
Jag tänkte ta med er till Lottas hönsgård..
Det är ju lika bra... så har vi det liksom avklarat..;)
Hönsgården har de ju byggt borta vid de gamla dassen och här ser vi ju deras utegård 
där de får vara om dagarna då ingen är hemma.
 Annars går de ju fritt ute såhär...
Tänk va!! Vilken hönsaliv...snacka om ekologiskt!
Lyckliga hönor helt enkelt..
Ja å tuppar..
Jag vet ingenting om höns och jag tyckte det var så gulligt när vi skulle stänga om dem för natten.
Då hade de redan gått inomhus och kurat ihop sig tätt tätt på fina rader på sånna där sittpinnar...
Gemenskap minsann..;)
 Lotta har flera tuppar och jag tror hon har någon mer än man brukar kunna ha..
Men de håller sams och om jag inte missminner mig..
 ...så var det här "chefstuppen"...överstekucku....haha..
 Men nu var det ju de här små bulliga ulliga bönorna jag skulle prata om...
De är av någon konstig ras som heter något med dvärgkosch......hmm...ja jag har ju minne som en guldfisk..;)
Hur som helst....jag skrattade så jag grät åt de här småtrollen..
Ni förstår...så fort Lotta gör konstiga läten eller skramlar med något tror de att hon kommer med mat och får en väldans fart och liksom tävlar om vem som kommer först fram....
Håll kvar synen på den här raringen nu....
 ......så lägger ni på den där ulliga bulliga baken där till vänster....
haha....ååå jag borde ha filmat det här...
Så tänker ni er 2 lika ulliga bulliga ben som när de får upp lite fart liksom slänger sig ut i sidled för varje steg....
Då förstår ni att det ser ut som en svängande ullboll....
Haha...det är ju så svårt att med ord beskriva men jag hade nog kunnat sitta där än och bara tittat och skrattat medans Lotta fick tjoa o tjimma....
Lägg även nu till att en av de här små hönorna var lite spattig....
Ni vet som Doris i hitta Nemo...eller så tänker jag på någon tecknad film där det är en massa hönor som pratar... hur som helst försökte den tokan gömma sig lite med ett ägg för hon så gärna vill ha en bebis...men hon är verkligen tokig...har liksom inte alla hästar hemma om ni förstår... så Lotta tror inte det blir så bra om hon får bebis...
Men tänk nu på en heltokig höna som dessutom springer som en svängande ullboll....
Haha..
Krrr....krrrrr...krrr.......
ööööö...MAAAAAAT......
 Suddigt suddigt men de hade ju så bråttom och det är inte så lätt att fota samtidigt som man skrattar sig halvt fördärvad... Ja jag har torr och barnslig humor jag vet..;o)
Inlurade men i tryggt förvar då vi skulle åka på förmiddagen...
Å här ser ni ju hur vackert det är att sitta här och bara titta på detta skådespel..
Som en egen liten teater ju...haha...
Nästa gång jag kommer till Lotta ska jag nog ta mitt morgonkaffe o sitta här....
Å ett glas bubbel på kvällen med för den delen...haha....
Ha nu en söndag som blir precis så härlig som bara du kan göra den till...
Min har börjat med en massa fniss och skratt bara för att jag skrev det här..
Om ni vill se fina skarpa bilder härifrån eller om ni undrar något om hönsen...
Kika in på Lottas blogg och klicka på kategorin hönshus.
Kram Katarina

6 kommentarer:

  1. Hahaha, jag försöker föreställa mig synen. Men skrattar nog mest åt dig och hur kul du hade det. Och det ser verkligen idylliskt ut där!

    Ha en skön söndag!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Men, sååå mysigt! Lite avundsjuk blir man! : )

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha...så mysigt fint o roligt. Men roligast är nog du. Man skrattar ju för ig själv när man läser dina inlägg. Helt underbart. Ha en underbar kväll. Nu puls jympa. Kram Inger

    SvaraRadera
  4. Hönor är ju roliga men lite läskiga också tycker jag. Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Ha ha kan se hela skådespelet framför mig, tur du berättar så roligt.
    Om jag inte vore rädd för höns så skulle det nog vara rätt roligt att ha.
    Kram helena

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga bilder och jag ser allt framför mig av din roliga beskrivning. Kram Annika

    SvaraRadera

Heeeej!

Å vad jag blir glad för att just du vill skriva
en liten hälsning här.
Det värmer och går rakt in i mitt hjärta!
Kraaaam Katarina
♥ ♥ ♥