Follow my blog with Bloglovin

torsdag 9 april 2015

Klassisk musik...bra för matte....

På vår tomt har vi som en liten dunge...
Där har det blåst omkull några träd som vi tagit rätt på.
En stam blev som en liten bänk.. så härligt att sitta där o filosofera..;)
Hallå på er!

I morse skjutsade jag Rasmus till universitet.
Det var dags för tenta och då vill man ju inte ens riskera att komma sent pga bussar.
Han läser ju matematikerprogrammet.
3 år matte heltid... jag fattar verkligen ingenting av den matematiken...
Lite skillnad mot när man hjälpte honom med läxan i mellanstadiet.
Funderar lite på hur han har kunnat bli så himla duktig i just detta ämne..
Jo hans pappa är ju också rätt skarp men ändå...
När jag var gravid med honom läste Mattias någon studie om att om man spelar mycket klassisk musik redan då de ligger i magen och sedan då de är små stimulerar man 
någon del av hjärnan så att man får lätt för matte...
Vi spelade OFTA klassiskt på den tiden....eller M gjorde det...;)
Tills jag blev tokig o bara var tvungen att spela lite radiopop....haha..
När lillasyster kom 1,5 år efter sin bror spelades det fortfarande en del klassiskt med med åren övergick det mer och mer till elefantbokens barnvisor och smurfrock....
..så jo lillasyster är allt bra i matte hon med....
Som jämförelse kan vi ta syrrans 3 barn. Alla 3 är duktiga på många saker...
förutom just matematik....
Men så spelades det nästan bara Magnus Uggla hemma hos dem...
Haha...
Tror ni det kan ha något samband?
Tänk att snart snart kan vi ta av de tråkiga vinterplåtarna....
Å då kan vi börja "utreda" här i vår lilla oas...
Det längtar jag efter nu.
Å lilla fröken bus längtar efter att få vara ute från morgon till kväll.
Ha en toppendag och skruva på lite klassiskt om ni vill vässa hjärnan lite...
haha...
Själv lyssnar jag nog inte så mycket på klassiskt längre men gärna loungemix
Det är kanske så nära klassiskt det kan bli...;)
Kraaaam Katarina

8 kommentarer:

  1. God morgon!
    Kul fundering, det där. Man får väl aldrig veta om det riktigt stämmer :)
    Hoppas det går bra för din grabb!

    Du, en liten fråga bara, vinterplåtarna ni använder till poolen, var kommer de ifrån?
    Vi behöver också något liknande upptäckte vi igår när vi konstaterade att presenningarna vi använt som vintertäckning inte funkat så bra...
    Det värsta är ju bara att allt man vill köpa från poolföretaket är katastrofalt dyrt så min förhoppning är att du ska säga att ni köpt plåtarna från ett byggföretag för en struntsumma :))) Hur har ni fäst dem? Skruvat fast dem?
    Hoppas du har har tid och lust att svara!

    Kramkram!

    SvaraRadera
  2. Nja, undrar om det stämmer.
    Tror nog att jag lyssnade en del på klassiskt när jag väntade mina barn..............men inte är de särskilt smarta i matte precis.
    Hänger nog mer ihop med att de ärvt mina usla gener för matematiskt tänkande.......................

    Kramar till dig,
    Anneli

    SvaraRadera
  3. Rolig teori! Ingen aning om det kan stämma. Men duktigt av sonen i alla fall! :-)

    Så fint ni har det, förstår att du är sugen på att blotta poolen!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Fniss... när jag läste rubriken så trodde jag att klassisk musik var bra för dig (Sallys matte ;) , att du lyssnade på det för att stressa ner eller nått ;) Nu förstår jag ju ! ;) Ingen aning om ifall studien stämmer eller inte, men härligt att vara bra på matte. Tror nog att svärmor också lyssnade på klassiskt när hon väntade mannen min, som också är en "mattemänniska". Han satt med minstingen och hennes matteläxa igår, något som jag går bet på :(
    Vad härligt att få öppna poolen! Förstår att ni längtar! Nu börjar t o m jag, som är värsta badkrukan, sakna vår pool som vi hade vid vårt förra hus. Kanske det blir en pool nästa år, även här ;) Smart med plåtarna!
    Kram och ha en fortsatt fin torsdag!
    /Maria

    SvaraRadera
  5. Men hallå!
    Kunde du inte kläckt ur dig det här tidigare!!!;););)
    Nu är det ju nästan försent:)
    Får hoppas att lilla Nils får sin pappas mattehuvud, får han däremot sin mammas så får vi nog lyssna på klassisk musik varje dag och hålla tummarna för att det ger resultat;)
    Hihi..

    Ha en bra kväll söta du!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Ha! Ha! jag som typ älskar Magnus Uggla.. Har ett mattegeni, två icke mattegenier, men bra på språk. jag gillar iofs. klassiskt också. Jag längtar också till avtäckningen av poolen. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  7. Gosigt med bilder på vovvisen :) kram

    SvaraRadera

Heeeej!

Å vad jag blir glad för att just du vill skriva
en liten hälsning här.
Det värmer och går rakt in i mitt hjärta!
Kraaaam Katarina
♥ ♥ ♥