Follow my blog with Bloglovin

tisdag 2 februari 2016

Dags att börja planera årets fest

Godmorgon på er!

Varje år så har vi en stor sommarfest där överskottet
går till cancerforskningen. Eftersom det är mycket mer jobb än vad man tänker sig
så börjar jag alltid i god tid med planeringen.
För om man gör det...då blir det inte så jobbigt sen...;)

Det är många som genom åren sagt att de gärna skulle vilja göra något liknande....
Det är ju inte alls svårt, man får bara vara villig att lägga ner lite tid.

Jag ska berätta lite hur vi gör och tänker...
Kanske kan det vara till hjälp då just DU vill göra något liknande..;)
  Det började 2013. Jag skulle ha min försenade 40-års fest och
bävade lite för det här med presenter....
Så kom jag på den briljanta idén att undanbe mig presenter och i stället be
alla gäster sätta in valfri summa på mitt konto.
Sedan tog jag alla pengarna och skänkte dem till Bröstcancerfonden.
Eftersom jag det året hade inte mindre än 2 vänner som brottades med just den sjukdomen
varav en av dem tyvärr aldrig hann komma på festen...
..var ju valet inte så svårt.
Jag fick ihop hela 8300kr.

Såklart blev det ju mest pengar det året eftersom vi då bjöd på all mat osv.
Du kan läsa om den festen här.
2014 fick barncancerfonden hela 4000kr
Läs det inlägget här.

2015 kunde vi skänka 3200kr till prostatacancerfonden.
Här kan du läsa om den festen.
Vi börjar som sagt redan nu med att bjuda in folk.
Eftersom man ofta är uppbokad mycket på sommaren är det ju bra att vara ute i god tid.
Jag har gjort en grupp på FB där gästerna får all info de behöver.
Vi bjuder in ca 100 personer och det brukar komma mellan 50-55
I år har vi flyttat festen från Juli till Augusti i hopp om att fler ska kunna komma.

Rent praktiskt då...
Alla gäster får betala 250kr/person till mitt konto.
Utöver det ska de ha med sig egen dryck.
Vi köper in mat, papperstallrikar, muggar mm
Fram på natten grillar vi korv.
Vi köper även in chips och lite ost o kex.
Inga mängder....men så att det finns något att tugga på för den som är sugen.

 Så betalar vi något band eller så som kommer och spelar.
Vi bor ju på landet utan grannar så det funkar fint med hög musik här....;)
Kaffe och något smarrigt bakar jag och bjuder alla på.

Med maten gör vi lite olika.
Ett år beställde vi uppslicead pizza som vi fick hemkörd.
Förra året gjorde vi kycklingsallad och så hade jag bakat focaccia.
I år blir det lite annorlunda och gästerna kommer bli indelade i lag som får 
laga maten. Jag skriver inte vad för det är hemligt...;)
Men maten är alltid enkel eftersom det inte är det som är själva grejen med festen.
Grejen med festen är ju att vi ska samla en massa människor och ha
 en himla kul kväll samtidigt som vi gör något bra.

I år går allt överskott till
BLODCANCERFONDEN

Än så länge har vi haft en enorm tur med vädret och haft strålande 
sol och varmt men vi har köpt ett jätte stort tält som vi sätter upp. 
Så brukar vi låna bord av skolan som ligger på andra sidan kohagen.
Förra året köpte vi en massa massa billiga pallar på Jysk och jag tror vi köper fler i år...;)
Dekorera tycker jag ju är urkul men samtidigt är det svårt att få till det så där mysigt
som man vill utan någon budget alls. Vi använder inga av de insamlade pengarna till dekorationer.
Därför försöker jag alltid använda sånt jag har och plocka vilda blommor osv.
I år har jag redan en massa ideér i huvudet om hur det ska se ut...;)
Vi har hittills haft olika band som spelat.
Levande musik är ju en riktig partyhöjare.
Vi får se vad det blir i år....;)

Förra året kom den här fina tjejen och hennes syrra och partade loss....;)

Jag kommer skriva mer om årets fest längre fram men om du redan nu
har frågor så ställ dem gärna i kommentarsfältet så svarar jag där.
Då får ju alla som vill ta del av svaren..;)

Ha en fin dag!
Kram Katarina

5 kommentarer:

  1. Super bra idé om att göra en sådan fest!!! Skänka pengar till forskning är ju otroligt viktigt!! Så fint av er. En sådan fest skulle jag med vilja ha... Dock är jag inte bra på annordna och planera som du :) Kram

    SvaraRadera
  2. Wow, vilken bra grej! Dessutom är ju privata fester bland det roligaste man kan ha!! Lycka till med all planering nu!! Stora kramen från Kate

    SvaraRadera
  3. Hej söta!

    Å längtar redan till denna fest!
    Jag har sagt till G att vi ska på årets fest i sommar:)
    Sen känns det väldigt fint att få bidra lite. Dan innan Nils föddes gick en vän till mig bort i cancer, något jag inte berättat på bloggen utan hållit för mig själv. Vi hade känt varandra i många år men inte stått varandra så nära för än sista tiden. Jag tänker på henne och hennes familj ofta och hur orättvist livet är ibland. Hon var lika gammal som mig.
    Hur som helst så är jag väldigt glad över att ni håller den här festen!
    Stor kram till dig fina Katarina!

    SvaraRadera
  4. Så himla kul med fester. Men som du säger, mycket mera jobb än man tror! Så fint att ni gör det här år efter år.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Vilken fantastiskt kul idé att förena nytta med nöje. Jag älskar fest och jag är samhällsintresserad så detta var en kanontanke.
    Kram
    Maria

    SvaraRadera

Heeeej!

Å vad jag blir glad för att just du vill skriva
en liten hälsning här.
Det värmer och går rakt in i mitt hjärta!
Kraaaam Katarina
♥ ♥ ♥