Follow my blog with Bloglovin

tisdag 27 oktober 2015

När jag plockar pluspoäng hos mina killar del 1

Hallå där!
Hoppas ni mår bra...själv tillbringar jag ytterligare en dag i sängen...
1000-tack för era rara hälsningar...jag försöker krya på mig så snabbt jag bara kan...;)
Tänkte visa er några bilder från i fredags och ge er första delen av menyn jag använde mig av för att plocka stoooooora pluspoäng hos mina killar......
Små söta tulpaner finns ju nu i butikerna och de väcker ju ett stooort ha-begär....
 Det här är vår sons absoluta favoritförrätt...
..eller som han säger...
Man skulle kunna äta dem både till förrätt, varmrätt och dessert...haha...
Mjaaa....inte jag i alla fall...det räcker med en...;)
RÄKCREPES
Crepes är ju himla bra för att man kan göra dem färdiga i förväg.
Så bara gratinerar man dem med lite ost precis innan servering.
Jag gör mina så här:
Crepes är ju bara små pannkakor....gärna med lite tunnare smet.
Det har inte jag för då kan inte jag vända dem...det blir bara en enda kladdig hög 
så jag gör vanlig pannkakssmet som finns i alla kokböcker... Inga konstigheter...;)
Fyllning:
Smält lite smör i en kastrull, skaka ihop lite mjöl med grädde och vispa ner.
Jag använder mig av stora räkor i lake så jag använder själva laken och späder med.
Den är ju ganska salt så det räcker att peppra i stuvningen.
Späd med mer grädde och ev mer hopskakat mjöl tills du får den konsistens du vill ha.
Fin hacka en hel kruka färsk dill och ha i, så lite färskpressad citron...lite grann sådär på en höft..;)
Då du tagit grytan av spisen har du i räkorna.
Så lägger du en rad på varje pannkaka och rullar ihop...
Inte för mycket!! DÅ blir det osmakligt....lagom är bäst vet ni..;)
Innan servering gratinera med lite riven ost i ugn ca 225grader 10-15 minuter.
Servera med babyspenat eller något annat gott..
 Till förrätten drack vi det här som passade mycket bra till.
Det blev faktiskt så bra att vi även drack det till varmrätten i stället för det vita vin som var tänkt...
...eller så var det för att halva flaskan var kvar och det var synd att hälla ut...;)
Varmrätten ska ni få recept på en annan dag...;) 
 Nu undrar ni kanske VARFÖR jag känner att jag måste plocka pluspoäng....
Vad är det nu hon har gjort.....eller vad är det nu hon vill ha???
Inget faktiskt!!
Ibland kan man ju plussa lite bara för att man kan...;)
Kanske samlar man några av poängen i en liten kvinnlig-list-bank
som man kan plocka fram senare om det behövs...;)
Ha en fin dag!
Kram Katarina

7 kommentarer:

  1. Det är alltid bra att ligga på plus ;)
    Ser gott ut och mysigt att få skämma bort med lite god mat och sen äta tillsammans.
    Kryakramar!

    SvaraRadera
  2. Åh, så gott med crepes! Jag är också hemma från jobbet och är såå himla uttråkad!!
    Och inte nog med det så måsta jag vara hemma heeela nästa vecka också - order från doktorn.. :-/

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  3. Att ha lite på pluskontot är aldrig fel ;-)
    Kram Helén

    SvaraRadera
  4. Pluspoäng är inte fel alls, och crepes är superduper gott.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  5. Ha Ha! Du är ju för rolig du. kan berätta att just räkcrepes är makens favorit så när jag vill ha lite extra poäng så.. ja då slår jag till med det. jag har lika recept som du har fast med liite cayennepeppar i för lite extra hetta. Kraaaaaam Pia

    SvaraRadera
  6. Ha ha... Ja alltid bra ligga på plus... D)) ;) ... I know! Kram Rose-Marie

    SvaraRadera

Heeeej!

Å vad jag blir glad för att just du vill skriva
en liten hälsning här.
Det värmer och går rakt in i mitt hjärta!
Kraaaam Katarina
♥ ♥ ♥