Follow my blog with Bloglovin

onsdag 23 november 2016

Adventsdukning

Hej hej så här mitt i veckan!

Jag tänkte ta och försöka mig på att ge er lite dukningsinspiration i dag...
Kanske är ni sugna på att duka så där lite extra fint nu till 1:a Advent??
Att duka vackert behöver ju inte betyda att det är krångligt, dyrt och tar en massa tid....
Vi ska kika närmre på den här dukningen som tog mig 15 minuter inkl. blomsterarrangemang....
Underlägg i stället för duk = du slipper stryka....
Förrättstallrik i en avvikande färg ger mer liv...
Skrynkliga servetter....jamen det är ju typ JÄTTEINNE...;)
Superbra att slippa stryka=spara tid.
Viktigt dock att man inte lägger dem i en snygg vikning utan bara lite nonchalant inslängda sådär....
Bubblor till förrätten känns ju extra lyxigt..
 Om man inte har några snittblommor hemma kan man tillämpa:
"Man tager vad man haver"
I en stor salladsskål ställde jag ner en julstjärna (plastkrukan är kvar)
3st små murgröna och för att fylla ut runt om fyllde jag på 
med äpplen och kottar.
 (jag har lagt ihopknövlat bakplåtspapper under äpplena)
Kottar är ju verkligen höstens bästa bästa...
De finns i massor och är helt gratis..
Å man kan ha dem öööööverallt...;)

Levande ljus är ju stooooort måste måste...
Gärna blandat både höga och låga... Jag tycker oftast att det blir snyggast om
de inte placeras symmetriskt och jämnt utställda... 
 ...jag grupperar hellre på några få ställen och olika.
Här har jag ställt 2 höga och en låg ljusstake på ena sidan, en låg och 2 st ljuslyktor på den andra..
Underlägg gamla från Cozy Room, tallrikar Bruka, skålar Matteus, servetter Tell Me More,
Bestick Piemonte Villeroy & Boch, vattenglas Granit, vinglas Great Cervera, 
champagneglas essence Iittala, ljuslyktor Ernst, Ljusstakar gamla från Affari, 
Salladsskål till blommor från Kreta, Bord, svart skåp och sideboard Mio.
Stolar: gamla som gatan och väntar på att bytas ut..;)


 Här hos oss är det ju en lite speciell adventshelg....
Inte nog med att M är med på noterna om att riva den där väggen framåt fredag/lördag....
Yiiiieeeeeeiiii.....
Nä förutom det så har vi ju inte mindre än 2 födelsedagar att fira....;)
Däremot blir det inte så här många vid bordet för det ena födelsedagsbarnet har önskemål 
om att inte bli firad av fler än bara familjen och det andra födelsedagsbarnet
har önskemål och restaurangbesök....
;0)
Jamen efter den här dukningsbildbomben önskar jag er en 
underbar onsdag...
Kram Katarina

Så säger jag stort stort grattis till lilla Pappis som blir 74 år ung i dag!
Puuuuuuuss!!

7 kommentarer:

  1. Your table setting is always lovely !!
    Hugs,
    Stella

    SvaraRadera
  2. Men så fint! Så enkelt, men ändå så vackert! Och kottar, ja, det är verkligen bästa inredningsdetaljen!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. När kan vi komma??? Där vill jag sitta och mysa i advent med er, sippa på glögg och babbla om allt som hänt sen vi sågs sist(vilket är på tok för länge sedan för övrigt)... Läckert dukat i all sen enkelhet vilket oftast enligt mig är det finaste.... Kramisar Tina

    SvaraRadera
  4. Mateus porslinet är ju bara för fint! Har så länge önskat mig det fina Lake Platter i grått av Tord Boontje så nu när jag fyllde år klicka jag faktiskt hem en present åt mig själv, sååå förälskad i denna keramikserie! Ha en fin dag & tack fin mysig inspo härinne! Kramar Louise

    SvaraRadera
  5. Hej sötnos!
    Hoppas du mår bättre nu <3
    Antar att du var utarbetad efter många och långa timmar med en massa siffror.
    Nu har jag läst ikapp lite, fick liksom abstinens ;-)
    Det är mycket här nu, det märks att det är mycket tentor och det är fullt upp.
    Så när jag kommer hem är jag mest slut och orkar ingenting... så mattorna ligger där i en hög fortfarande liksom... I väntan på att "någon" ska rista dem och dammsuga och torka golv;-)
    Hoppas "någon" orkar ikväll när hon kommer hem;-)
    Så mycket fina bilder! Dukningen - love it!!! Hade gärna slagit mig ner där efter att vi hade rafsat ihop något i ert vackra kök :)
    Å datenight, myyyysigt ju :))
    Soffan - den blev ju uuuuuuuuuursnygg!!!! Jättefin klädsel och känns inte alls "svart/vit", toppen verkligen!!
    Å ert badrum hade ju jag kunnat flytta in i, he he :)
    Ha en fin onsdag nu!!
    Kramar i stora lass från Annapanna här i söder <3

    SvaraRadera
  6. Fin dukning. Gillar blandningen med äpplen, kottar och så en julstjärna mitt i. Härlig inspo. Kraaaam Pia

    SvaraRadera

Heeeej!

Å vad jag blir glad för att just du vill skriva
en liten hälsning här.
Det värmer och går rakt in i mitt hjärta!
Kraaaam Katarina
♥ ♥ ♥