Follow my blog with Bloglovin

onsdag 4 december 2013

Ta vara på varje dag...varendaste sekund



 Hej hej!

Tänk vad mysigt det är nu då man får ta fram adventspyntet,
 spela julmusik och frossa i julblommor.


 Nu väntar vi bara på att det ska bli vitt utanför fönstren.


Det enda tråkiga är ju att det är mörkt då man åker på morgonen och mörkt då man kommer hem så några vidare värstans foton går ju inte att ta.
Den fina slingan med pappersstjärnor köpte jag på Smultrongården för ett par år sedan.
I år har jag bestämt mig för att inte köpa en endaste julpinal till.. förutom blommor och ljus förstås.
Hur gör du? 
Köper du mycket nytt varje år?


I eftermiddag har jag varit på USÖ och hälsat på en fin vän som väntar på att få flytta hem igen.
För  snart 2 veckor sedan stannade hennes hjärta då hon tittade på en fotbollsmatch tillsammans med sin dotter. Hon hade turen att det fanns både läkare och sjuksköterskor i publiken. De höll henne vid liv tills ambulansen kom. Hennes hjärta slog inte på hela 25 minuter och man fick sänka ner hennes kroppstemperatur för att organen skulle få vila.
 Efter några ovissa dygn kunde hon äntligen vakna.
I morgon ska hon få en dosa inopererad som ska se till så att detta inte händer igen.
Hon är 45år gammal och man slås ju av hur skört livet är!
Mitt hjärta svämmar över då jag tänker på hur det kunde ha gått.
Det som gör allra mest ont att tänka på, är ju då man tänker på barnen...

Vi stressar runt o far fram och tillbaka.
Målar o renoverar, städar o fixar så att allt ska vara perfekt.
Sedan är vi för trötta för att sticka iväg till en vän på kvällen o bara vara...
Så jag har lovat mig själv att jag ska bli bättre på att ta vara på tiden.
Hälsa på en gammal vän, ta en kaffe, strunta i dammtussar och disken..
Å framförallt..
Tala om för nära och kära, nära vänner och ytliga vänner (som ändå är fina vänner)
hur mycket de betyder....
Jag säger som en annan kär vän säger..
KÄRLEK TJEJER... KÄRLEK!!
Kram Katarina

18 kommentarer:

  1. På en skör tråd hänger livet ibland vilken obehaglig historia hoppas på ett gott tillfrisknande för din vän!
    Allt gott till dig Katarina ♥!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Vilket fint och tänkvärt inlägg… ögonen tåras…
    Vilken himla tur din vän hade! Och visst ska vi fokusera mer på det som verkligen är viktigt!
    Varm kram till dig!
    /Maria

    P.s köper något litet nytt julpynt varje år, tror jag. Brukar passa på också efter jul på rean ;)

    SvaraRadera
  3. Vilket fint och tänkvärt inlägg… ögonen tåras…
    Vilken himla tur din vän hade! Och visst ska vi fokusera mer på det som verkligen är viktigt!
    Varm kram till dig!
    /Maria

    P.s köper något litet nytt julpynt varje år, tror jag. Brukar passa på också efter jul på rean ;)

    SvaraRadera
  4. Ja, livet är skört. Det kan ta fortare slut än man anar. Försöker att inte vara osams med folk och aldrig lämna nära och kära när man är osams. Ta hand om dig och varandra!
    För att övergå till något glättigare, som känns väldigt ytligt plötsligt, så köper jag kanske någon enstaka julpryl varje år. Men jag är ingen direkt julmänniska och har det rätt sparsmakat med julprylar hemma. Men jag tröttnar ibland på något och då köper jag något nytt. Men jag försöker leva efter devisen En sak in - en sak ut.
    Kram Helen

    SvaraRadera
  5. Men fy vilken hemsk upplevelse för din vän! Och vilken tur att det fanns hjälp på plats!
    Tänkvärda ord du skriver, i förrgår ägnade jag mestadels av kvällen hos min syster som är sjukskriven istället för att jobba hemma...

    Så julfint hos dig! Lite nytt jul/vinterpynt har det kommit in här i år ;) Kram Suss

    SvaraRadera
  6. Ojjj, nu fick man en rejäl tankeställare..livet är skört..vilken tur att hon klarade sig..Sååå fint du har pyntat, jag köpet något nytt varje år, inte mycket men alltid något nytt pynt..Kraaam Anette

    SvaraRadera
  7. Jag ryser när jag läser texten, vilken sanslös tur att det fanns läkare där detta hände din vän.
    Pussa Selma också, bilden på henne är så gullig.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  8. så nydelige bilder
    ja livet er sjørt
    vi må ta vare på
    bra det gjik bra med din venn<3
    flott dag til deg
    klem Eli:)

    SvaraRadera
  9. Hej Katarina!

    Jag blir så rörd när jag läser ditt inlägg. Livet är så skört och ändå stressar vi runt och allt ska vara så bra och perfekt. Det är ju inte det som är viktigt, det viktiga är ju våra nära och kära. Att få och ge kärlek, att känna sig älskad och få älska någon det är det viktigaste. Tyvärr glömmer i alla fall jag bort det ibland känns det som och då kommer det dåliga samvetet istället:( Nä nu ska jag bli ännu bättre på att uppskatta mina nära o kära!:)

    Så skönt att det gått bra för din vän! Gustavs syster var på den matchen, tror det var många som blev berörda och fick sig en tankeställare efter det som hände.

    Nu till lite ytligare saker som också förgyller vår tillvaro;) Så bra det kommer bli i er hall! Kul!
    Tycker att du pyntat så fint med!
    Jag har faktiskt köpt lite nytt till årets jul men oftast blir det bara nån ny grej:)

    Ha en bra dag nu!

    Stor kram

    SvaraRadera
  10. Du kloka vän, det är viktigt att tänka innan vad gör vi med vår tid. Jag säger som du behöver heller inget mer julpynt, har ingenstans att sätta upp det ens. Är så glad för det jag har. Bara en massa blommor, grönt och mat...såå KÄRLEK!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  11. Hej på dig!

    Åh va fint o mysigt du har det!
    Har en liknande slinga från ÖoB!
    Har faktiskt shoppat några nya kulor till granen men mer blir det nog inte!

    Hu så läskigt med din vän men vilken tur att vi har vår sjukvård!!

    Ha det fint!

    Kramar Liza

    SvaraRadera
  12. Jag blir rörd när jag läser ditt inlägg och vilken tur din vän hade att rätt människor fanns på plats när det hände. Livet är så skört och vi måste vara rädda om varann och ta vara på tiden, precis som du skriver. Ibland känns allt så ytligt, allra helst på bloggen när man mestadels skriver om inredning och saker men självklart är nära och kära det allra viktigaste vi har!
    Och det där med julsaker..., jag har alldeles för många lådor fyllda med jul ( men jag har rensat och sparat bara det jag vill ha kvar). Trots det så ligger det mesta kvar i lådorna, jag har bara plockat fram litegrann och nog har det följt med hem lite nytt fast vi inte behöver...Nya julgardiner till köket fick det bli och några dukar... När vi var i Sthlm i helgen blev det några nya änglamuggar och ljusstake i keramik, men det räknas väl inte som jul? Och inne på Nk stod en julängel och bönade och bad om att få följa med hem...
    Alldeles nyss vräkte snön ner här utanför men det höll bara på i några minuter och så var det över:) Få se om vi får såna mängder som de hotar med till natten eller hur det blir.
    Ha det så gott nu och ta vara på dagarna! Kraaaam Carina

    SvaraRadera
  13. Hej min fina vän!!!
    Ja, livet är verkligen såååå skört.
    Jag var nere på stan innan för att fixa lite inför lördag..;)
    Iaf då träffade jag en kompis som för snart två år sedan (eller är det tre i mars??) blev sjuk i influensan. Fick epeleptisk chock och blev nedsövd. Hade en slang rakt in i halsen och läkarna säger att det var ett under att hon överlevde.
    Så nog är livet skört alltid.
    Men det jobbiga för henne var att hon inte kommit dit att hon var tacksam för att hon lever, brottades med en hel massa jobbiga tankar och var ganska uppgiven kände jag.
    Sen det här att acceptera att livet och kroppen inte blir som innan.
    Jag är ändå glad att jag har kommit dit. Viss saker accepterar man kanske inte helt, men just att man kan acceptera och lära sig att leva med att man inte är som innan och inte är så där "normal"...

    Men du, va rädd om dig nu måste jag rusa på möte som redan börjat tydligen...
    Ikväll blir det myyyyzzzzz!!
    Och på lördag kommer Lotta ;-)

    Kramar i lass!!
    //Anna

    SvaraRadera
  14. Å vilket fint inlägg jag blir rörd till tårar .Ja livet hänger på en skör tråd .Ja efter 4 stroker tycker jag att livet har fått en annan mening ,Inte ha massor av måsten och ska ,utan göra det man känner för och inte stressa runt .Kärleken till nära och kära är det viktigaste .Sedan med lite vardagslyx så blir det så bra !!!!Massor av kramar och kärlek till dej fina du .Underbara bilder .Ha en skön kväll .Kramar Rita

    SvaraRadera
  15. Fy så jobbigt. Inte minst för dottern som var med. . .
    Har också lärt oss att ta vara på tiden här och nu.

    Kram N

    SvaraRadera
  16. Å vad fort det kan gå, livet är så skört och varje dag är en gåva.
    Det gäller att ta vara på tiden, glömmer det ibland.
    Sköt om dig
    Kram
    AC

    SvaraRadera
  17. Vilka kloka ord! Ska ta tillvara på dessa ord och inte stressa mig !

    Kram Birgittha

    SvaraRadera
  18. Vilka härliga inredningsbilder du bjuder på:) blir glad härinne.

    Om du vill se en underbar webshop ala julklappar kan du kika in till mig:)

    Ha en mysig 2a advent

    LOVE Maria at inredningsvis - Swedish decor, food, and fashion

    SvaraRadera

Heeeej!

Å vad jag blir glad för att just du vill skriva
en liten hälsning här.
Det värmer och går rakt in i mitt hjärta!
Kraaaam Katarina
♥ ♥ ♥