Follow my blog with Bloglovin

tisdag 17 juni 2014

Mitt tal....


Jag och mina 2 älsklingar

Godmorgon!
Jag tror inte jag är sjuk..bara väldigt trött.
Som tur är kan jag flexa på mitt jobb så jag tog lite sovmorgon i dag.
I dag kommer det sista inlägget om vår student så sen ska jag sluta tjata om det..haha..


 Tidigt tidigt på morgonen fick han sin första present.

Fina handgraverade manschettknappar. Ett fint minne som man kan använda hela livet...
..och nog blev de ett minne alltid..;)
På Thoréns här i stan går studenterna ut en och en till en egenvald låt.
Så några steg ut på röda mattan, armarna i luften så är man färdig student sedan.

Många var vi som var där och ville kramas och gratta...

 Obligatoriska familjefoton...
Vi lyckades inte få något på oss alla 4 här i röran.
Självklart ska studenterna åka några ärevarv på flak runt i stan.
Här dansade och hoppade vår student så mycket att han tappade båda manschettknapparna...
Så kan det gå!!
Trist men det kunde ha varit värre...
 Fina pappan i sin nya kostym som var födelsedagspresent från oss.
Både kostym, skjorta, slips och servett är från MQ och du hittar den här
Nu var det dessutom rea på den såg jag..
Typiskt!
Glasögon från Ray Ban var också present.

 Självklart ska man åka hem ståndsmässigt..;)


Dekorationerna gick i blått och gult och vimplarna är gjorda av hårda ark från panduro.
Jag fick ut 3 flikar på ett A4 ark. Jag har sedan häftat dem på ett snöre.
Bokstäverna har jag skrivit ut från datorn, klippt och klistrat.
Lätt som en plätt!!


 Vi gjorde enkel men god mat
Kallmarinerad fläskfilé, potatisgratäng, sallad, bröd, ost och 2 kalla såser.
Marinaden kommer här:
Receptet är eg. till kyckling men går lika bra till fläskfilé.
beräknat till 4st kycklingfiléer

½ dl olivolja
½ dl balsamvinäger
½ dl flytande honung
1 tsk gourmetsalt
1krm svartpeppar
1-2 vitlöksklyftor
Färska timjankvistar

Gör så här: Stek filéerna hela i stekpannan i smör så de får lite stekyta. Lägg sedan in dem på en plåt i ugnen i 175 grader tills fläskfiléerna nått 68 grader.
Temperaturen för kyckling är lite högre och har jag inte det i huvudet men det kan du googla på. 
Skär sedan filéerna i cm stora bitar lägg i en stor burk med tätt lock och häll över marinaden.
Vänd köttet flera gånger under ett par dagar.
Vi gjorde i ordning köttet på tisdagskvällen så fick det stå och dra i marinaden till fredagen.


Så kom vi då till mitt tal.
Ni får ta del av det nedanför...
Kanske tycker många att man borde hålla något så personligt för sig själv men jag vill gärna uppmuntra fler att verkligen hålla tal för det betyder så mycket och det behöver ju varken vara långt eller krångligt. Bara ärligt......

Jag hade läst det flera gånger innan och gråtit lika mycket varje gång så när jag 
väl höll det gick det ganska bra.
Jag fick bara samla mig och svälja riktigt hårt ett par gånger.
Jag läste inte ordagrant från ett papper men det var ungefär så här:

Ja du..mammas lilla hallonmaräng!
Jag visste ju att du skulle bli stor nån gång...bara inte att det skulle gå så fort..
herregud du började ju nyss lekis...gick där och höll min hand så hårt och ville inte släppa taget..

Jag känner en stor tacksamhet över att du kom in i mitt liv....i vårt liv.
Det är en ära att ha fått lära känna dig och jag känner en enorm
 stolthet över att få vara din mamma.

Du har tagit dig igenom 13 år i skolan och du har gjort det bra!
Du har gjort det riktigt bra till och med!
Jag hoppas......att du känner dig riktigt stolt över dig själv och jag vet att du
 i framtiden kommer nå precis så långt som du själv vill.
Nu är du fri!!!
Fri att göra vad du vill, dit liv har ju nyss börjat och du har så mycket att
 se fram emot, så mycket att upptäcka.
Jag hoppas att vi får vara med dig på en liten del av din livsresa.

Jag älskar dig så ofattbart mycket...
runt universum och tillbaka.

(här grät jag så mycket att det blev en lång paus)

Jag önskar dig all lycka en människa kan få och ett stort stort grattis!
Ett fyrfaldigt leve för vår student..
han leve...hipp hipp...
♥♥♥
 Sen blev det kramkalas och min store son viskade de där magiska orden i mitt öra...
Jag älskar dig mamma!!
♥♥♥
 Fin bild på Kajsa och hennes söta kusin Emelie
De här 2 är mer som systrar än som kusiner och det är så härligt att både se och höra dem..
haha...för hörs gör de kan jag lova...


Senare på kvällen då Rasmus dragit vidare underhöll både min bror och min 
systerson med sång och gitarr.
Kajsa bidrog med att lära alla som ville "the cup song"
Har ni hört den?
Man klappar händerna och vänder koppar i bordet samtidigt så det trummar och låter jätte kul.

Bilden av en lite trött student sent på natten får avsluta student 2014.
Nu har vi 2 år kvar till nästa...;)
Ha en härlig tisdag!
Kram Katarina

10 kommentarer:

  1. Åh Katarina vilket härligt inlägg och sååå fina bilder. Synd med manschettknapparna men det kunde ju varit värre...;)
    Ser så fram emot när vår tjej går ut nästa år, undrar vilken låt hon då väljer...kan nästan gissa. Sååå stilig han var er son ja det var ni allihop. Maten såg supergod ut, har sparat receptet och ska göra det till vårt kommande släktkalas i stugan, tack för det ♡. Ditt tal fick även mina ögon att tåras.
    Ha nu en skön dag och hoppas tröttheten släpper och du får njuta av en fin midsommar.
    Kramar Ing-Britt

    SvaraRadera
  2. Inte ett öga är torrt här efter att ha läst ditt fina tal.
    Vilken fin student! Så god mat och härlig stämning. Det känns genom bilderna hur lyckat det var, inte med manschettknapparna då, men sån't händer.
    Hoppas nu att du kan ta det lite lugnare och vila upp dig.
    Kram vännen

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig dag och vilket fint tal, herrejisses! Det var nästan så det kom en liten tår i min ögonvrå och då känner jag inte ens Rasmus.
    Jag har läst ikapp lite. Vad fin det blev med det svarta skåpet. Skönt att inte allt är vitt vitt vitt längre. Vi har kvar våra mahognybruna möbler i vardagsrummet. De har känts så UTE ett tag, men nu är jag nästan glad att vi inte köpt nya eller målat om dem.
    Kram Helén

    SvaraRadera
  4. Heeeeej gullfia!!!
    Jag läste ditt inlägg precis innan jag skrev certifieringsprovet... Skakade lite i kroppen och var så fruktansvärt berörd. Minns ord som pappa sagt (för det är alltid han som håller tal i vår familj;-)) om hur de alltid trott på oss och att vad som än händer eller vad vi än gör så finns de där. O det har de ju alltid gjort och gör.
    För om han än börjar pröva sina vingar sonen så har han alltid sin trygga punkt i er. Man är alltid barn till sina föräldrar ju:)
    O himmel vilken kille! Blev lite nyfiken på hans val av låt när han "kastades" ut?
    Själv hade jag gärna studsat ut till "Pretty Woman" även om det skulle vara lite självgott;-)) Ha ha ha, kanske mer för att jag skulle vilja vara det.
    Alla dina fina ord sitter kvar inom mig och jag kan bara konstatera att du är verkligen en fantastisk person.
    När jag hade lugnat ner mig så klickade jag på knappen till provet. Frågorna var inte alls ställda på samma sätt som de i övningstestet. Jag hade iaf gjort en ordlista så jag kunde slå upp om jag blev osäker på ordets betydelse. Testet var på engelska.
    Mitt i kände jag att "va faaaaaaan" ... Ska jag inte klara det här?!??... Sen sa jag högt till mig själv, jag sitter hemma idag, "Anna, du fixar det här, kom igen, ge dig inte nu, visa dem!! Du kan"
    Ja, tur vi bor på landet, ha ha ha.. Hade tom satt upp en lapp på dörren om att jag skrev prov så att ingen skulle kunna ringa på. Man hade ju en begränsad tid på sig.
    OK, jag ska komma till saken.. JAG KLARADE DET!!!!!! Nu kan jag titulera mig Certified Support Center Analyst! Gutt att lägga fram vid löneförhandlingen som ska ske innan semestern;-)
    Nu anas jag ut, för jag har varit aaaaaaaaaasssssssssstressad över det här och gått omkring som ett monster här hemma. Usch.

    Så nu tar jag det lite maniana och jobbar lite till innan jag hämtar hem min skruttfia:)))

    Ha en kalasdag vännen och hoppas det känns lite bättre idag!
    Massa kramar Anna
    som verkligen längtar efter att krama dig på riktigt! <3

    SvaraRadera
  5. Men åh vilket fint tal! Nu gråter ju jag också så tårarna rinner! Tur jag jobbar hemifrån idag, hehe. Riktigt fint av dig att hålla tal, det ska du vara stolt över tycker jag.

    Vilken fin dag han verkar ha fått! Kul grej att de får gå ut en och en. Trist att han tappade knapparna, men som sagt, det kunde varit värre.

    Skönt att du inte verkar bli sjuk. Vila på nu!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Ååååååh, nu fick du även mig att bli våt i ögat! Jisses vad den ungen kan skatta sig lycklig som har en sån fin mor som dig! (vill du adoptera mig med?... ;-)
    Du är så himla duktig och ambitiös och du vet ju redan att jag även tycker att du är en skvätt galen och vääääldigt rolig också! hahahaha....!!
    Kram från tokan Lucy!

    SvaraRadera
  7. Har du kvicknat till..inte konstigt om du är trött så du känner dig sjuk. Talet var så vackert, den gossen har en underbar mor. Och kanske kanske får han tillbaka manschettknapparna, någon hittar dom och räknar ut vems dom är.
    Hoppas du stannade hemma från jobbet hela dagen, ryggläge vid poolen och inte göra något rekommenderas.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  8. Hej! Vilken kul idé att alla kom ut en och en till en egenvald låt!

    Cupsong höll äldsta och hennes kompisar på med hela midsommar förra året!

    Underbart tal och så fint allting! Så fin du är på bilden!

    Kramar Jenny

    SvaraRadera
  9. Åh vad många härliga studentbilder! Fint du dekorerat och god mat och ett underbart tal! Gillar sista bilden ;) min student kom hem efter kl 4...
    Väldigt roligt med studenten men skönt när det är över :)
    Vi har oxå en om 2 år och då är det den 3:e och siste sonen, kram Suss

    SvaraRadera
  10. Åh vad många härliga studentbilder! Fint du dekorerat och god mat och ett underbart tal! Gillar sista bilden ;) min student kom hem efter kl 4...
    Väldigt roligt med studenten men skönt när det är över :)
    Vi har oxå en om 2 år och då är det den 3:e och siste sonen, kram Suss

    SvaraRadera

Heeeej!

Å vad jag blir glad för att just du vill skriva
en liten hälsning här.
Det värmer och går rakt in i mitt hjärta!
Kraaaam Katarina
♥ ♥ ♥