Follow my blog with Bloglovin

söndag 29 juni 2014

Poolbygge



Hallå där!
Visst är det härligt med sommar och sol?
Men med tanke på att regnet strilar ner dag efter dag undrar man ju om sommaren åkt vilse!?
Jag bara målar och målar just nu så jag hinner varken fota eller hänga här vid datorn.
Nästa lördag ska vi ha en stor fest här hemma och innan dess ska badrum och en massa annat bli färdigt...;)

Med jämna mellanrum får jag frågor om vårt poolbygge,
både här i kommentarsfältet och en hel del via mail .
Jag tänkte försöka svara på alla frågor på en och samma gång.
Om du inte är så intresserad av just själva bygget får du bara njuta av bilderna och slå dig ner hos mig en stund.. sippa lite bubbel och plaska med tårna i vattnet..;)

Jag kommer lägga en klickbar länk i högerspalten så om det kommer fler frågor framöver som inte redan finns besvarade kommer jag lägga in dem här.
Vill du läsa om allt från start finns det ju under kategorin pool men för att slippa skrolla flera mil bakåt kan du ta dessa genvägar..;)

Poolbygge del 1 kan du läsa här
Poolbygge del 2 kan du läsa här
En sammanfattning kan du läsa här

Poolens märke och storlek är:
Miamipool 4x8 med romersk trappa.
Trappen kostade ca 20-25000 extra men är värd varenda krona.
Den skulle jag absolut inte vilja vara utan.



Uppvärming sker med hjälp av en luftvärmepump som sitter på baksidan av pumphuset bakom muren.
Därinne förvarar vi även trädgårdsgrejjer och på vintern står solstolar och annat här inne.

Vi sätter på värmen i maj så fort det börjar vara lite varmare på nätterna och stänger av den i slutet av aug eller början sept. Vi har luftvärmepumpen inställd på 28 grader.

Vi valde en stenläggning och en stensarg runt om. 
dels för att vi tycker det är snyggt och passar bra mot muren men också för att vi redan har så mycket trall på altanen.

Vi eller läs maken gjorde allt jobb själva förutom grävningen som en grävmaskinist kom och gjorde.
Han grävde och återfyllde.

Poolskyddet vi valt är säkert att gå på och består enkelt beskrivet av aluminiumrör som är insydda i en presenning. man rullar av det med en speciell vev och drar över det med ett långt rep.

Busenkelt.
Vi valde den här typen av skydd för att vi ville slippa de fula skenor
 man måste ha i markbeklädnaden då man har andra typer av poolskydd.
Petiga där på alla detaljer i miljön..;)



Jag har sagt det förr och jag säger det igen...;) 
"Vi tänkte inte bara bada....vi tänkte hela miljön"

Kram Katarina

Dagens bilder är en blandning av mina egna och Lottas





Lottas underbara blogg hittar du här....
...om du av någon anledning skulle ha missat den..;)

17 kommentarer:

  1. Vilket sommarparadis ni har! Vill bara dyka i det turkosa! Ljuvligt...

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  2. Jättefint!
    Vi hade pool vid förra huset och nu börjar maken och ena dottern "tjata" om pool igen ;) Det får allt dröja ett tag, vi har lite annat att pyssla med först ;)
    Kram och ha en fortsatt fin söndag fina du!
    /Maria

    SvaraRadera
  3. Underbart med pool. Vi håller just nu på att funderar för fullt på om vi ska gräva pool eller köpa spabad. Jag har hittat en firma i Västerås som har gigantiska kranar som de också kan gräva med vilket sparar en slant eftersom vi annars måste lyfta minigrävare över vårt hustak och in på baksidan. Men sen är det ju inte så dumt med spabad heller då man kan bada i det året runt. Beslutsångest.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Annelie i Kårsta29 juni 2014 kl. 12:43

    Jag bara älskar dina bilder och hur ni har det , speciellt runt poolen .......
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ni har det så himla fint och det ser riktigt Hollywood-lyxigt ut.
    Vilken härlig träff du och Helena hade också. Mysigt!
    Kram Helén

    SvaraRadera
  6. Vilken oas du har vännen och det är så snyggt att jag smäller av en smula. Hade jag haft det så fint hade jag aldrig åkt hemifrån. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  7. Alltså, de där bilderna är helt magiska! Jag skulle kunna åka på semester till er och ligga där vid er pool. Den och miljön runt omkring är minst lika fin som de flesta hotells. Superduperfint! :)
    Kram Jennica

    SvaraRadera
  8. Ser bara helt underbart fint ut!!!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  9. Ert poolområde är verkligen snyggt och genomtänkt. Pool är så skönt och lite , nej mycket lyxigt att ha. Älskar min lilla runda.. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  10. Ni har verkligen en dröm pool.. En sådan skulle man ha. Tänk en underbar solig dag som dessa på dina kort... Åååå,sotis! Kram

    SvaraRadera
  11. Jaa det är sååå fint så det är inte klokt alltså !! Och alla dina fina krukor med planteringar, allt är så himla vackert. Förstår om hela familjen trivs där..även lilla Sally. Kraaam Anette

    SvaraRadera
  12. Jaa den är såå härlig eran pool och det måste vara såå skönt att ha under soliga varma dagar.......vart fan dom nu tog vägen ehhh ;))
    Men vem vet solen kanske väntar på att du ska måla klart i badrummet ;))
    Ska bli såå kul att se även detta när det är klart !!!!

    Kram Thess

    SvaraRadera
  13. Åhhh det är så fint!! Och det syns så väl att ni tänkt på hela miljön för varenda millimeter är så fin! Älskar alla krukor du har i stora modeller i olika naturfärger och material. Precis vad jag letar efter till min altan. Jag har ingen pool....( men inspireras så av din omgivning vid polen.
    Känner igen det där med att måla, måla, måla. Precis som vi hållt på. Det gäller att passa på när ångan är het, vips så stupar man och intar skönt soffläge ett tag istället. Ska bli så kul att se ert badrum!!

    Många kramar!

    SvaraRadera
  14. Å vilket underbart eget paradis ni har:) ser otroligt smakfullt ut allting , skulle gärna tillbringa en stund där;)

    SvaraRadera
  15. Men jag döööör vilka fantasiska bilder. Vad fint ni har det! Underbar pool måste jag säga, och vackert med alla krukor runt omkring. En riktig sommaroas, minsann.

    SvaraRadera
  16. Men jag döööör vilka fantasiska bilder. Vad fint ni har det! Underbar pool måste jag säga, och vackert med alla krukor runt omkring. En riktig sommaroas, minsann.

    SvaraRadera
  17. Fantastisk blogg och sidan om poolprojektet inspirerade mig grymt mycket inför vårt poolområdesprojekt som drog igång i höstas. Din blog fick dessutom mig att dra igång en blogg för att inspirera och stötta andra som går i pooltankar då det ju är en del att tänka på. För intresserade finns mer på https://gambornsbackyard.wordpress.com

    Återigen ett stort tack!

    SvaraRadera

Heeeej!

Å vad jag blir glad för att just du vill skriva
en liten hälsning här.
Det värmer och går rakt in i mitt hjärta!
Kraaaam Katarina
♥ ♥ ♥